Inspirerende Happy Online Lentemeeting

Inspirerende Happy Online Lentemeeting

Bijdragen aan betekeniseconomie na corona!

De uitnodiging om deel te nemen aan het eerste online ledenevenement op donderdagavond 14 mei was niet aan dovemansoren gericht; maar liefst 42 Happy Planet Professionals waren aanwezig, waaronder veel nieuwe leden. Niet eerder zagen we zoveel deelnemers bij een HPP-event! Dat leverde een gezellige bijeenkomst op die – na het gebruikelijke ‘je microfoon doet het niet’, ‘ik zie je niet’ en ‘hoe werkt de gallery view’ – dankzij facilitator Doortje ’t Hart ook heel prettig en ordelijk verliep. Maar vooral was het een bijeenkomst die leidde tot verbinding en inspiratie!

Hans Snel, onze voorzitter, opende met een warm welkom. Hij riep op om elkaar in deze rare tijd aandacht te geven en met elkaar in contact te blijven, want terwijl de een zich prima door de coronacrisis heen slaat, heeft de ander gewoon plotseling géén werk meer…..
Met HPP zelf gaat het in ieder geval goed; we groeien (deze week gingen we over de 90 ledengrens) en onze naamsbekendheid neemt toe. En dat is mooi want samen staan we sterker en kunnen we meer bereiken!

Inspiratieketting

Na een korte break out, waarbij in kleine groepjes nader kennis werd gemaakt, lichtten een aantal HPP’s toe wat hen was opgevallen in de reviews van de afgelopen periode. Sommige initiatieven en ideeën zijn te goed om niet te delen en kunnen anderen inspireren! Zoals bijvoorbeeld het ‘pay it forward-principe’ van Machteld van den Berg, die zo nu en dan een cliënt niet laat betalen voor haar dienstverlening, maar in plaats daarvan die cliënt vraagt iets te doen voor een ander. Of Karen van Kooten, die zich een halve dag per week inzet voor de stichting Studiezalen in Amsterdam, waar kinderen en jongeren wekelijks in een veilige, rustgevende én gezellige omgeving in hun eigen wijk kunnen studeren en begeleid worden. Richèl Lubbers  heeft zich verdiept in de toepassing van duurzame materialen in de architectuur en zodat hij zijn klanten kan helpen om duurzame keuzes te maken. En Doortje ’t Hart gaat net als Floris Mokveld een regenton plaatsen om dáár de tuin water mee te geven!

Pitch your challenge!

De een heeft een prachtoplossing gevonden, de ander staat nog voor een uitdaging en daarom heeft een viertal HPP’ers in enkele minuten ‘hun challenge gepitcht’.

  1. Erica Goedhart zoekt hulp bij de inrichting van een serious game, gericht op samenwerking: “Hoe zorg ik dat ik de energie en non-verbale communicatie, die in een analoge sessie zo’n belangrijke rol speelt, vasthoudt in een digitale omgeving?”
  2. Anke Bergmans wil graag in contact komen met een HPP’er met ervaring met het werken met onderaannemers.
  3. Doortje ’t Hart wil graag advies en tips over online tools waarbij ook met post-its e.d. kan worden gewerkt.
  4. Renée Doorn, betrokken inwoner van Scheveningen, riep ons op om de ‘surfers, waterratten en nabestaanden’ in Scheveningen een kaartje te sturen om hen een hart onder de riem te steken na het verschrikkelijke ongeluk van maandag 11 mei. Het kaartje kan naar; The Shore Scheveningen, Strandweg 2A, 2586 ZZ Den Haag.

Leonie Haas (@DeMerkarchitect) heeft de kern van Kees Klomp’s presentatie kernachtig samengevat in een mooie, duidelijke visual.

De betekeniseconomie is een werkwoord

Het hoogtepunt van de avond was zonder twijfel de presentatie van Kees Klomp over de betekeniseconomie. Kees is oprichter en directeur van THRIVE Institute, de ondernemende denktank en trusted third party op het snijvlak van publiek, privaat en persoonlijk. Bevlogen en enthousiast nam hij ons mee in zijn visie.

De coronacrisis maakt de impact van de economie op klimaat en ecologie zichtbaar. Deze crisis is dé kans voor ondernemers om een wezenlijke verandering in hun bedrijfsvoering door te voeren; van maatschappelijk verantwoord ondernemen naar het realiseren van maatschappelijke meerwaarde. Een beweging in gang zetten waarbij we van een leidende economie naar een dienende economie gaan; een economie waarin het creëren van welvaart niet het enige doel is, maar die invult wat we nodig hebben, namelijk een balans in Welvaart, Welzijn en Welbevinden.
Een ‘betekenisvol ondernemer’ kijkt niet alleen naar een verdienmodel, maar ook naar een verbetermodel; hoe ga je een bijdrage leveren aan een betere wereld, aan meer welbevinden bij je medewerkers, aan een beter klimaat en betere samenleving?

Aan het einde van zijn presentatie nodigde Kees ons uit tot een discussie: ‘Hoe zouden we voor elkaar kunnen krijgen dat het verdienen van geld net zo belangrijk wordt gevonden als het gelukkig maken van mensen en het dienen van de gemeenschap?’ Geen eenvoudige vraag!

Wil je de presentatie van Kees Klomp nog eens rustig nazien?
Je kunt de presentatie hier in Youtube bekijken!

Op naar de zomermeeting!

We kunnen wel stellen dat de Happy Online Lentemeeting van 14 mei ons allemaal een flinke hoeveelheid food for thought heeft opgeleverd, waar we voorlopig nog niet over zijn uitgepraat. En dat hoeft ook niet! Want op 7 juli zien we elkaar weer tijdens de ingelaste HPP-zomermeeting. We hopen elkaar dan weer ‘live’ te kunnen ontmoeten; we informeren jullie zo snel mogelijk over de locatie!

Marjan Schaapman (HPP-groep Communicatie)

Marjan Schaapman

Om effectief te zijn is samenwerking nodig en dáárvoor is goede communicatie nodig: naar elkaar luisteren en elkaar zorgvuldig informeren. Dat is waar ik aan bij wil dragen d.m.v. communicatie- en organisatieadvies | regie en coördinatie bij verandertrajecten | redactie, zowel online als offline.