Je (zakelijke) footprint verkleinen; hoe ga jij dat doen?

Je (zakelijke) footprint verkleinen; hoe ga jij dat doen?

Dat is de kernvraag waarmee bijna 40 zp’ers aan de slag gingen tijdens het inspirerende online HPP-kwartaalevenement op 18 mei. Want ja, als HPP-ers willen wij onze negatieve impact op het milieu zo klein mogelijk houden en onze positieve impact vergroten. Maar hoe doe je dat? Waarmee kun je het grootste verschil maken?
Door kennis en ervaring uit te wisselen hebben we elkaar weer een stukje verder op weg kunnen helpen.

Internationaal zijn harde en duidelijke klimaatdoelen afgesproken: voor Nederland betekent dit in 2050 95% minder CO2 uitstoot ten opzichte van 1990. Om deze doelstelling als land te realiseren moeten wij – als burgers én als (kleine) ondernemers – natuurlijk ook zelf aan de slag! Hoe zorg jij dat jouw footprint terug gaat naar 95% onder het niveau van 1990? Meten is weten…. en daarna komt het erop aan om keuzes te maken én je gedrag te veranderen.

De verborgen impact

Wist jij dat de productie van een nieuwe laptop meer schade aan het milieu toebrengt dan het stroomverbruik van diezelfde laptop tijdens zijn hele levensduur? En dat autorijden meer microplastics in het milieu brengt dan tandenpoetsen? Hoe verduurzaam je je dagelijks leven? Wat werkt nou echt en wat juist niet?

Babette Porcelijn schreef twee boeken: een over onze impact op de planeet en een over effectief verduurzamenen. HPP’er Marianne van Lubek lichtte daar voor ons een aantal interesssante eye openers uit.
Zo blijkt de negatieve impact vooral te zitten in de productie van spullen. De tweedeling die in de loop der jaren is ontstaan tussen kopen (westerse wereld) en produceren (lage lonenlanden) heeft ertoe geleid dat vervuiling grotendeels buiten ons zicht plaatsvindt. En die is groter dan we denken!

Pas als je weet waar de grootste problemen zitten, kun je echt effectief verduurzamen.

Kijk voor meer informatie op https://thinkbigactnow.org/nl/ en test je eigen impact op https://mijnverborgenimpact.nl!

Guilty pleasure

Dan eerst maar eens allemaal met de billen bloot…. ‘Wat is jouw guilty pleasure als het gaat om je impact op het milieu?’, was de eerste vraag die de deelnemers werd gesteld. Ofwel, wat laat je liever niet achterwege, terwijl je weet dat de impact negatief is? De antwoorden waren eerlijk en herkenbaar: vliegen, autorijden, lang douchen, kaas en chocola eten!

Deelnemers gaven een eerlijk en herkenbaar (en 1 hoogst intrigerend…) antwoord op de vraag ‘Wat is jouw ‘guilty pleasure’ als het gaat om je milieu inpact?’

Je (zakelijke) footprint verkleinen; hoe dan?

Pas als je weet wat je (zakelijke) impact op het milieu is, kun je gaan bedenken waar en hoe je de meeste winst kunt behalen. Dat klinkt logisch, maar hoe kom je erachter wat je huidige footprint is? HPP-lid Merel Segers berekende haar milieu-impact en deelde haar aanpak en ervaring met ons.

Merel onderzocht wat het CO2-equivalent (privé en zakelijk) is van haar energieverbruik (privé & zakelijk), gereisde kilometers, gemiddelde voedselinname en de inkoop van zakelijke producten en diensten. Op basis van die cijfers maakte zij een plan waarmee ze die CO2-uitstoot jaarlijks met 10% kan verminderen. Wat overblijft compenseert zij bij Trees for All en NieuwGroen.

Merel heeft een concreet plan uitgewerkt waarmee zij bijdraagt aan SDG 13 (Klimaatactie).

Wil je meer weten over de databases en methode die Merel heeft gebruikt? Bezoek dan haar website: https://merelsegers.nl/nl/mvo/.

Tips en eye openers

Na al deze inspiratie zijn de deelnemers in break out rooms met elkaar in gesprek gegaan om persoonlijke ervaringen en ideeën uit te wisselen. Hun tips en eye openers delen we graag.

Laten we die ideeën ter harte nemen en elkaar blijven inspireren om duurzame vervolgstappen te nemen!

Marjan Schaapman

Samen ben je sterker. Om effectief samen te werken is goede communicatie nodig: naar elkaar luisteren, elkaar zorgvuldig informeren, samen betekenis geven. Daar wil ik aan bijdragen d.m.v. communicatieadvies en -ondersteuning, regie bij verandertrajecten en redactie, zowel online als offline.