Je bekijkt nu Kerstgedachte

Kerstgedachte

  • Bericht gepubliceerd op:20 december 2022
  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Blog

De gevulde kalkoen in de oven, een overdaad aan cadeaus onder de vers omgehakte boom, een knisperend haardvuur en overal lampjes. Klinkt goed hè! Precies zoals in de Home Alone-films en de tenenkrommende kerstcommercials (waarom sneeuwt het daar wél altijd, terwijl het om mij heen alleen maar opwarmt?).

Zo ziet kerst er bij mij thuis niet uit dit jaar.

Hoe wel? Geen gevulde kalkoen maar gebakken schoenzool tofu, een veel te verantwoord cadeau in hergebruikt inpakpapier van Sinterklaas onder de kunstboom die van ellende zijn plastic naalden inmiddels ook verliest, de verwarming met pijn in mijn hart en portemonnee op 17,5 graad en led-verlichting die op nauwgezette tijden even mag branden voor de vorm – niet voor de sfeer.

Niet heel romantisch hè? Een supermarkt zou er in z’n verder (net als de kerstboom) afgezaagde kerstreclame vol vrolijke kerstbellen, -ballen en biologische borrelhapjes niet mee wegkomen.

Moe(deloos)

Terwijl ik de plastic venstertjes uit de blauwe papieren enveloppen van de Belastingdienst scheur (netjes afval scheiden hè) slaat de moedeloosheid toe en begin ik mezelf van alles af te vragen.

Waarom ik toch met -7 op de fiets naar het bos cross, terwijl de comfortabele auto voor mijn deur schreeuwt om een beetje aandacht (en een ijskrabber op zijn voorruit).

Waarom toch die taaie tofu op mijn bord, terwijl de garnalenkroket koket kijkt, het vlees verleidelijk voost en de worst wulps wenkt naar mij?

Waarom met een dekentje op de bank de ijspegels van mijn snotneus bikken, terwijl ik op tv hele voetbalstadions in de woestijn met airco gekoeld zie worden?

Waarom ik mijn familie weer moet vragen om een vegetarisch alternatief te bedenken voor de boeuf bourgignon, de runderrollade en garnalencocktails, terwijl de gourmetschotels en rendieren van de AH, Lidl, Aldi en Plus me om de oren vliegen.

En waarom die reclamemakers toch elk jaar de treurigheid en het gebrek aan originaliteit van de kerstcommercial van het jaar ervoor weer weten te overtreffen. Maar dat terzijde.

Kerstgedachte

En dan bedenk ik dat het niet (alleen) voor mijzelf doe, maar voor de plantjes, beestjes en mijn dochter. Want een beetje aandacht voor de ander, ook dat is de kerstgedachte toch?

Fijne dagen!

  • Illustratie: Lilly Cantabile via Pixabay

Michael Doove

Helpt in 3 sprongen jouw mooie werk, merk en imago te verduurzamen: dromen, doen en delen. Maar ik ben ook gewoon vriend, vader en baasje. Ik lust alles maar eet selectief, kampeer liever dan dat ik me all inclusive verveel, en rijd ook 's nachts maximaal 110 op de snelweg.