Herken jij ze? De gladde verkopers die als de kinderen hun middagdutje doen in een (te) hete tent snel even hun mail erbij pakken om de vraag van die ene klant te beantwoorden.
De influencers die zittend aan de rand van het zwembad met hun mocktail en telefoon bezig zijn met gelikte (en gelikete) #nofilter-foto’s op hun zakelijke Instagramaccount.
De workaholics die gelijk de wificode vragen en de hele dag in het restaurant te vinden zijn met de laptop op schoot, terend op één glaasje water (je blijft toch een Nederlander).
En de managers die om half 7 (’s ochtends, ja) voor de tent luid bellen met hun collega’s, in de veronderstelling dat er tijdsverschil is tussen Zuid-Frankrijk en Nederland en ze vanwege de grote afstand harder moet praten.
De zwembroekzzp’er
Juist, de zwembroekzzp’ers. Het zijn de harde werkers die hun harde werk niet thuis kunnen laten. Die bang zijn klanten te verliezen of belangrijke mailtjes te missen. Die blij zijn als het gewone leven weer begint, zodat ze hun zienderogen groeiende lijst ongelezen mails kunnen beantwoorden.
Misschien herken je het gevoel, want een valkuil voor veel duurzame professionals is doorwerken tijdens onze vakantie. Vakantie staat immers gelijk aan geen inkomsten. En dat is vervelend, want die campingwinkels zijn verdomd duur. De gewone supermarkten in het buitenland trouwens ook.
Maar heel gezond is dat niet, want duurzaam ondernemen betekent ook dat je denkt aan je eigen welzijn. Zo nu en dan afstand nemen van je werk is dan belangrijk. Het zorgt ervoor dat je ontstrest, meer gaat bewegen, nieuwe inspiratie opdoet en meer tijd hebt voor je omgeving. Of dat nu de natuur, je gezin of een goed boek is.
Zo kan je er daarna met een frisse blik, heldere geest en opgeruimd hoofd weer tegenaan. Maar hoe voorkom jij dat je deze zomer een zwembroekzzp’er wordt met een smartphone aan het strand, een je laptop aan de loungebar, of de webmail aan het water? Ik help je op weg.
Tip 1: plan je vakantie
Regeren is vooruitzien, dus bereid je vakantie voor. Kijk wat er in die periode allemaal moet gebeuren (periodieke opdrachten, facturen, …) en zorg dat alles voor je vakantie is geregeld. Ja, dat is makkelijk praten, ik weet het. Maar probeer het eens!
Tip 2: zet je afwezigheidsmelder aan – vóór je vakantie
In de zomermaanden krijg ik vaak héél snel antwoord op mijn mailtjes. Van de out-of-office. Niet altijd het antwoord waar ik op wacht, maar wel prettig. Dan weet ik namelijk dat ik moet wachten.
Verwachtingsmanagement doet wonderen, en door je afwezigheidsmelder al vóór je vakantie aan te zetten (of een regel toe te voegen aan je handtekening), weten je klanten tijdig dat je weg gaat.
Tip 3: licht je klanten in
We gaan (bijna) allemaal op vakantie en weten (bijna) allemaal dat we dan liever niet gestoord worden. Vertel daarom op tijd wanneer je weg gaat, zodat je klanten hier ook rekening mee kunnen houden eventuele opdrachten nog op tijd kunnen bespreken met je.
Je klant zal je het je gunnen. En heeft hij er geen begrip voor? Dan is het misschien toch niet je beste klant.
Tip 4: verwijder de verleiding
Als je geen chocolade in huis hebt, kun je er ook niet van snoepen. Voor je werk is dat niet anders. Kortom, laat je spullen thuis: geen laptop mee, je mail van je telefoon verwijderen, visitekaartjes thuislaten en ‘de rapporten die je nog moest lezen’ ook.
Bedenk ook dit: in de auto wordt het heet en ontbrandt je laptopaccu vanzelf. In de tent wordt het ook heet en gebeurt hetzelfde, als hij tegen die tijd niet al uit je tent gejat is. Veel meer opties zijn er niet. Kortom, laptop thuislaten.
Tip 5: zet je wifi en 4 of 5G uit
Vroeger was alles beter: geen wifi op de camping en roamingtarieven waar je bang van werd. Wist je dat roamingtarieven de reden zijn dat het vakantiegeld is geïntroduceerd? Zo kon je baas je ook op de camping bereiken. Roamingtarieven zijn er inmiddels niet meer, dus zet gewoon je data-verbinding uit. En de campingwifi? Die is zó frustrerend traag, dat het voor je bloeddruk beter is die ook te negeren.
Tip 6: zoek afleiding
Het zijn ‘de dode momenten’ waarop je geneigd ben je laptop of telefoon te pakken. Bijvoorbeeld als je op de trein wacht, een kopje koffie drinkt of je voor het stoplicht staat.
Op vakantie is het niet anders. Zoek daarom afleiding voor de momenten dat de kinderen slapen of je even niets te doen hebt: een boek, de buren die een huwelijkscrisis krijgen door het opzetten van de tent, een wandeling, de menukaart van de snackbar, meditatie of gewoon de omgeving.
TIP 7: App (niet) terug
Ja, klanten weten je echt wel te bereiken. Is het niet via de mail, dan bellen of appen ze wel. Dan kun je twee dingen doen: niet reageren (is niet netjes) of wel reageren. Ga voor het laatste, maar reageer niet inhoudelijk. Maak een out-of-office-tekst die je kunt versturen (net als bij je e-mail):
Bedankt voor je bericht. Ik geef op dit moment mijn zuurverdiende geld uit op een veel te duur terras in een door toeristen overbevolkte stad. Ik kan helaas niet inhoudelijk reageren nu, maar na mijn vakantie neem ik zo snel mogelijk contact met je op!
Tip 8: toch werken? Kies een vast moment
Kom je er écht niet onder uit? Kan gebeuren, maar kies dan in ieder geval een vast moment. Bijvoorbeeld ’s ochtends voordat je in de bloedhitte gaan wandelen in een kneuterig stadje of met je badlaken hutje mutje gaat liggen op het strand, je storend al die andere Nederlanders (wat vallen ze op hè!).
Oh, en houd dat moment wel kort. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat mensen die tijdens hun vakantie dagelijks 30 minuten werkten, meer controle hielden over hun werk.
En bedenk: de wereld vergaat niet!
…en jouw bedrijf ook niet. Het land ligt op z’n gat, Duitsers liggen in hun gat (zelf gegraven op het strand) en ook je klanten liggen op hun gat (op het strand). We hebben het verdiend na anderhalf jaar corona.
Fijne vakantie!