Je bekijkt nu HPP-lid Jurjen de Jong ziet: ‘De leugen regeert’ maar ‘overal zijn inspirerende duurzame initiatieven’

HPP-lid Jurjen de Jong ziet: ‘De leugen regeert’ maar ‘overal zijn inspirerende duurzame initiatieven’

Jurjen de Jong van Real Stories Real Impact is al decennia intensief bezig met duurzaamheid. Hij constateert: ‘De beweging is nu veel groter. Prachtig! Maar elk succes trekt ook dubieuze types aan.’
Welkom in deel 4 van de interviewserie ter gelegenheid van vijf jaar HPP.

Je was in 2019 het eerste lid van HPP. Wie ben je en wat doe je?
‘Van oorsprong ben ik journalist. In die rol heb ik een hele reeks hoogleraren en directies geïnterviewd over duurzaamheid. Geleidelijk verbreedde ik mijn werkterrein. Had bijvoorbeeld jarenlang een partnership met psychologen om een succesvol concept voor gedragsverandering in grote organisaties te laten beklijven. Bezocht en beschreef allerlei duurzame innovaties, zoals algenkwekerijen, energiecoöperaties en waterstofprojecten. Maar ben ook veel op het Tata-terrein en Botlek/Pernis geweest, juist op werkplekken waar buitenstaanders normaliter niet worden toegelaten. Dus als ik nu iets lees over vervuiling of verduurzaming, heb ik daar meestal wel een beeld bij. En herken ook iets eerder wat zin en onzin is.

Mijn rol heb ik bewust nooit strak omschreven, die laat ik liever open. De journalistiek is een heel goed vertrekpunt voor rollen als adviseur in- en externe communicatie, trainer, coach, woordvoerder, dagvoorzitter, sparring partner, tekstschrijver. Naar sommige rollen heb ik nadrukkelijk toegewerkt. In andere kwam ik terecht, doordat klanten het vroegen. Met Real Stories Real Impact bied ik nu een aantal diensten op het snijvlak van duurzaamheid en communicatie; daar is nog veel verbetering mogelijk. Het voert te ver om die diensten hier allemaal uit te leggen, maar op mijn site vind je uiteraard een helder overzicht.’

Tijdens ‘Grip op Gedrag’ in Jaarbeurs Utrecht leidt Jurjen de Jong een workshop communicatie.


Wat voorspel jij (of hoop je) dat er over vijf jaar veranderd is in jouw werk/branche als het gaat om een Happy Planet?
‘Koningin Beatrix zei ooit: “De leugen regeert”. Onbedoeld profetische woorden. De hoeveelheid leugens is nu onmeetbaar veel groter dan toen. Ze worden op industriële schaal over ons uitgestort, door bedrijven en duistere regimes. Geholpen door de “sociale” media. Zonder professionals die selecteren en context geven. Een heel gevaarlijke cocktail, die verwarring en wantrouwen zaait. En populisten verder helpt.
Brussel reageert daar wel op, maar dat heeft vooralsnog heel weinig effect. Daardoor zijn we zelf aan zet. Ik hoop dat we belangrijke bakens overeind houden. Zoals de publieke omroep en kwaliteitskranten. Dus ik zeg: neem een abonnement.’

Natuurlijk moet ik je vragen ‘waarom ben je lid geworden van HPP’?

‘Toen ik begon in de “duurzame beweging” bestond die uit louter intrinsiek gemotiveerde mensen, die voor elkaar een warm bad waren. Nu, tientallen jaren later, is die beweging veel groter. Prachtig! Maar elk succes trekt ook dubieuze types aan. Resultaat: greenwashing, sjoemeldiesel et cetera.

Zulke grootschalige ontsporingen krijgen aandacht, maar er is ook ongein onder de radar. Zo zie ik steeds meer “duurzame” figuren die zich nauwelijks in MVO of SDG’s verdiepen, maar er wel van alles over roepen. En ik stuitte ook al op eentje, die echt illegaal bezig was en de belangen van allerlei partijen schaadde, ook van mij. Toen ik het aankaartte werd hij woest. Waarop ik een advocaat nodig had om de boel te herstellen.

Maar waar het me hier vooral om gaat: die foute figuur pronkte met het logo van MVO Nederland en beweert op Linkedin dat hij al decennia actief is in de kerk. Reality check: dat zegt dus helemaal niks. Sterker nog: juist mensen die fout bezig zijn, hebben natuurlijk behoefte aan een maskerade. Zo’n logo van het grote MVO Nederland helpt dan.

Ik was daar toen ook lid van, maar kreeg hierdoor sterk behoefte aan een kleine duurzame club, met bijeenkomsten waar je elkaar recht in de ogen kunt kijken. En die ook nog een systeem met reviews heeft. Dat is HPP. Dus ik ben blij dat HPP gestopt is met de grote groeistrategie, want dan weet je vroeg of laat niet meer wie je “in huis” hebt. Tenzij je een beetje serieuze en verplichte reviews hebt. Maar die zijn helaas facultatief geworden.’

Hoe vul jij de ‘Happy Planet’-component in je eigen ondernemerschap in?
‘Geleidelijk is duurzaamheid een way of life geworden, zakelijk en privé. Op mijn MVO-webpagina staat een overzicht; niet compleet, wel kleurrijk. Kan het nog een paar stappen beter? Absoluut. Wil ik dat ook? Niet op alle punten. Daar heb ik een blog over geschreven: Een beetje “fout” is juist goed.’

Als je met een magische toverstaf één ding mocht veranderen binnen het ondernemerschap in Nederland: wat zou jij graag anders zien?
‘Uiteraard veel meer inzetten op SDG’s, duurzaamheid et cetera.’

Doorgeefvraag van de vorige geïnterviewde, Ilia Neudecker: Hoe houd jij de moed erin?
‘Heb je tv-docu’s gezien als ‘Schuldig’ of ‘100 dagen in de vergeten wijk’? De mensen die je daarin ziet, kunnen zich zeker afvragen: hoe houd ik de moed erin?

Als trainer werk ik soms in “vergeten” buurten. Ben ik in gesprek met mensen in armoede en allerlei andere problemen. Het valt me op hoeveel levenskracht sommigen hebben. En hoe we kunnen lachen om dezelfde dingen.

Vanuit die ervaring kijk ik toch met andere ogen naar “doorsnee Nederlanders” met zo’n vraag over “de moed erin houden”. Zeker als die ook nog eens bezig zijn met duurzaamheid, het mooiste werkterrein dat je kunt bedenken.

Natuurlijk begrijp ik waar zo’n vraag vandaan komt. Maar mijn antwoord is vooral: dit is de tijd van actie. Kijk om je heen. Overal zijn inspirerende duurzame initiatieven. Daar kun je zó op inhaken. Doe dat! Ga niet in je hoofd zitten. Daar schiet niemand wat mee op. Ontmoet geestverwanten. Maak lol. Stel haalbare doelen. Steek je handen uit de mouwen. En geniet van iedere stap vooruit!’

Nadere info

Jurjen de Jong – Real Stories Real Impact

Idee en vaste vragenlijst: Madeleine Boerma – Het Zakelijke Hart

Madeleine Boerma

Programmamanager, coach, facilitator - voor ZZP'ers, leiders & teams en de energietransitie 💫. eBook "Leiderschap in projectmanagement." Paperback/eBook voor ZZP-kostwinners. Leven zonder afval, moestuin, bushcraft en wandelen met hondlief.