Je bekijkt nu Samenwerking met MVO Nederland: waardevolle bron van informatie, waardevol netwerk

Samenwerking met MVO Nederland: waardevolle bron van informatie, waardevol netwerk

Recent hadden Marco Rog en Hans Snel een gesprek met Maria van der Heijden van MVO Nederland. Marco vertelde haar dat zijn bedrijf Circular Clarity niet alleen lid is van HPP maar ook van MVO Nederland. En dat dat lidmaatschap zowel als netwerk als ook commerciële waarde brengt. Maria van der Heijden reageerde hier heel enthousiast op en vroeg “waarom schrijf je daar niet een keer over in een HPP-nieuwsbrief”. Die handschoen pakt Marco graag op door jullie hier mee te nemen in wat MVO Nederland voor Circular Clarity betekent.

Marco Rog:

“Velen van jullie kennen MVO Nederland waarschijnlijk wel. Je zou kunnen zeggen het grotere broertje van onze mooie club HPP, maar we zijn in de kern best wel verschillend. Ik zeg grotere broer omdat we een gemeenschappelijk doel hebben en omdat MVO Nederland al langer bestaat. Het doel om samen als ondernemers de wereld willen verbeteren. En door langer te bestaan heeft MVO Nederland veel interessante kennis in handen. We zijn strategisch interessant voor elkaar. En zo groeien impact gerichte platformen steeds verder. Wat ons betreft de basis om Nederland sneller mooier te maken.

Als Circular Clarity zijn we formeel dit jaar partner geworden. Ons lidmaatschap is eigenlijk een voortzetting van het vorige bedrijf van mijn compagnon Arjan. Hij gaf aan dat het netwerk van partners een mooie gelegenheid geeft om met andere bedrijven samen te werken. Maar ons lidmaatschap bij MVO Nederland biedt ook kansen om onze activiteiten als advies en programmamanagement bij bedrijven te versterken. Uiteraard gericht op bedrijven die op zoek zijn naar extra ondersteuning of versnelling van duurzame of circulaire strategieën. Een hele leuke en interessante mogelijkheid is om maandelijks mee te doen met de zogenaamde ‘partner meet-ups’, ik noem zo ook wel de online speeddates.

Met deze speeddates kan je op een snelle en makkelijke manier in contact komen met andere partners uit het netwerk van MVO Nederland. Via deze digitale 1op1 gesprekken breid je in korte tijd je netwerk uit. Dat kan door kennis en ervaring uit te wisselen op een gemeenschappelijke interesse of specifiek thema. Je vult vooraf online in wat je als bedrijf doet, wat je te bieden hebt en waar je naar op zoek bent. In de periode voor de sessie kan jij collega partners uitnodigen voor een 12 minuten durend gesprek – maar jij kan ook worden uitgenodigd. De eerste keer dat ik meedeed had ik geen idee hoe het zou gaan. Achteraf voelde het een beetje als een rollercoaster, zeker als je een aantal gesprekken direct achter elkaar hebt omdat het systeem iedere meeting regisseert en je na 12 minuten het volgende gesprek op je scherm hebt. En dus ook het lopende gesprek abrupt afsluit. Je moet dus “aan staan”.

Het bijhouden van aantekeningen is belangrijk, naast het in de gaten houden van de tijd om eventueel opvolging aan de gesprekken te geven. Omdat opvolging, het plannen van een nieuw gesprek en de daarop volgende stappen tijd kost, doen wij de gesprekken om de beurt en hebben een proces ingericht om gesprekken vanuit onze kernwaarden verder te brengen, zolang de waarden over en weer goed aansluit op het eerste gesprek.

Tot nu toe hebben we verschillende mooie gesprekken mogen voeren waarbij er een aantal tot concrete resultaten hebben geleid. Denk aan een start-up die we gaan begeleiden met het maken van een waardenkompas en het meetbaar maken en inrichten van de organisatie en impactstrategie. Ook zijn we in vergevorderde gesprekken met een grotere onderneming die uiteindelijk naar 100% gebruik van gerecycled materiaal willen gaan in hun productieketen. We gaan deze partij strategisch ondersteunen in brede zin. Tussendoor kunnen we ook werken aan het verbeteren van onze inzichten en leren van de ondernemers tegenover ons. En daarbij ook de commerciële aanbieders waardoor de 12 minuten soms langer lijken dan bij een inhoudelijk goed gesprek.

Het partnerschap kost geld en ook tijd. Waarden die je erin moet investeren om de waarde die zeker aanwezig is er ook uit te halen. Maar dat is ondernemerschap en precies waar het platform in ondersteund. Arjan en ik zijn positief en we zijn ons ervan bewust dat er nog veel meer mogelijkheden zijn, maar voor die volgende stappen moeten wij zelf ook weer een volgende stap maken. Kennis vergaren. Vertrouwen opbouwen. En de kern beter begrijpen. Samengevat biedt MVO Nederland ons dus een waardevolle bron van informatie en netwerk met ruimte voor ontwikkeling en mogelijkheden om te verdiepen. Wat ons betreft de investering meer dan waard.

Wil je meer weten van onze ervaringen laat het dan weten.”

Marjan Schaapman

Samenwerking is de sleutel naar succes. Daarvoor is goede communicatie nodig: luisteren, informeren, je in elkaar verplaatsen, interactie. Alleen je begrijpt voor welke uitdagingen de ander staat, bereid bent om kennis en ervaring te delen en die van de ander te omarmen, kun je elkaar versterken.